Det händer att Programuppdatering i din Mac inte vill hitta några uppdateringar. När du startar Programuppdatering så fastnar den på ”Söker efter uppdateringar”. Normal sett går datorn vidare i processen men det kan dröja mycket länge. Oftast händer samma sak igen om man bara stänger ner Programuppdatering och försöker igen.
Om du har det här problemet är det viktigt att åtgärda det snabbt. Att uppdatera din dator är ett viktigt steg för att hålla din Mac igång säkert och smidigt. Prova dessa steg för att bli av med problemet.
Det ska nämnas att Programuppdatering även normal sett tar en stund att göra men man brukar kunna se vilka uppdateringar som finns och inte bara texten ”Söker efter uppdateringar”.
Det finns några olika anledningar till att datorn beter sig på det här sättet:
- En långsam eller instabil internetanslutning.
- Apples uppdateringsservrar svarar inte.
- Brist på tillgängligt utrymme på din Mac.
- Programvarukonflikt.
- Ett redan existerande problem som stör uppdateringen.
Detta kan du prova för att lösa problemet:
Kontrollera din internetanslutning
Börja med att se om din internetanslutning fungerar. Du kan prova att surfa till en sida i en browser eller liknande. Om din internetanslutning är nere kan din Mac inte ansluta till Apples servrar. Om du inte har internet kan du tex prova att starta om din router. Det kan finnas andra orsaker som tex mjukvarubrandvägg eller antivirusprogram i din dator. Om du inte får igång dinternet kan du alltid kontakta oss.
Kontroller aom APples servrar fungerar
Om ditt internet fungerar är nästa steg att kontrollera om det finns ett avbrott på Apples sida. Apple kan ha problem. Du kan enkelt kontrollera detta. Gå till sidan Apple System Status och hitta alternativet macOS Software Update. Om du ser en grön prick bredvid är det inget avbrott. Om du ser en röd prick indikerar detta ett problem.
Starta om din Mac
Ja, det är en klyscha men en omstart kan lösa många propblem. Prova att starta om din Mac och se om problemet löser sig.
Starta om din Mac i felsökert läge
En omstart i felsäkert läge förhindrar viss programvara att laddas, detta kan inkludera tex onödiga tillägg och typsnitt från tredjepart. Vid start felsäkert läge rensas också viss systemcache vilket kan hjälpa systemet att fungera bättre. Du kan läsa om hur man gör en omstart i felsäkert läge här.
Radera mappen ”macOS Install”
Du kanske prova att radera macOS Install-mappen. Den aktuella mappen kan orsaka det här problemet. Du kan ta bort den här mappen och starta om din Mac och sedan försöka uppdatera igen. Så här gör du:
- Öppna Terminal på din Mac (i Program > Verktyg).
- Skriv in följande kommando och tryck enter. Ange ditt administratörslösenord.
sudo rm -rf "/macOS Install Data"
- Starta om din Mac och försök igen
Återställ inställningarna för programuppdatering
Dina programuppdateringsinställningar kan vara skadade och orsaka detta problem och man kan prova att återställa dem. Detta innebär att du raderar en plist-fil och låter din Mac skapa en ny. Så här gör du:
- Öppna Terminal igen.
- Skriv in följande kommando och tryck enter.
sudo rm /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate.plist
- Starta om din Mac och försök igen
Om problemet fortfarande inte ä rlöst kan man behöva andra åtgärder för att lösa problemet. Kontakta oss gärna vid behov.